רוני ורון עוברים לפרת'

לפני כשנתיים טסנו לטיול באוסטרליה לאחר החתונה. אשתי, רוני טיילה כאן בעבר כמה חודשים. אני התאהבתי בסגנון החיים, הנופים והמרחבים מהמנטליות של אנשים חביבים וכמובן האפשרויות שקיימות עבורי מבחינה מקצועית.

עוד בהיותינו באוסטרליה התחלנו בתהליך ההגירה המורכב. כתבתי דו"ח של 100 עמודים (CDR) עבור ארגון המהנדסים האוסטרלי. כמו כן הלכנו להתייעץ עם עורך דין אשר מתמחה בהגירה וקיבלנו ייעוץ אשר הסתבר בדיעבד כשגוי בגלל שהמשכנו בטיול כרגיל במקום להגיש את הניירות עבור תושבות קבע. הטיול נגמר וחזרנו לארץ.

חפשנו עורך דין אשר מתמצא היטב בכל חוקי ההגירה. פגשנו את עו"ד ליסה סגלוב והיא הסבירה מייד שלא ניתן להגיש בקשה לתושבות קבע בגלל שטיילנו זמן רב מידי ואין לנו רצף של ניסיון מקצועי.

כאן דיבר הניסיון של עו"ד ליסה סגלוב כעורכת דין וותיקה בתחום והיא מצאה עבורנו ויזה עבור דרום מערב אוסטרליה. ויזה זאת היא שלב מקדים לתושבות קבע והיא מאפשרת מגורים בדרום מערב היבשת לתקופה של ארבע שנים. השלמנו את כל ההליכים להגשת הוויזה וכמו כן התחלתי בתהליך חיפוש עבודה מואץ בדרום מערב היבשת.

עו"ד ליסה סגלוב סיעה לי רבות בבניית קורות חייה וכתיבת מכתבים אשר מראים את הניסיון שצברתי בארץ אך בצורה שבה נהוג להציגם בפני המעסיקים באוסטרליה. שלכתי מאות קורות חיים לחברות המחפשות מהנדסי מכונות. לאחר חודשיים של חיפוש הגיעה ההצעה המיוחלת, עו"ד ליסה סגלוב סיעה לי רבות היות והיא מכירה את המנטאליות האוסטרלית בניהול מסע ומתן עם נציגי החברה באוסטרליה וכמו כן בקריאה מדוקדקת של החוזה התעסוקתי ששלחו נציגי החברה.

הגיע הזמן לטוס. נחתנו בבירת המערב Perth. ומשם לקחנו אוטובוס לעיר Bunbury. בימים הראשונים קנינו רכב והתחלנו לחפש בית כאשר בינתיים גרנו ביחידת דיור Unit בחוזה זמני. לבסוף מצאנו בית אוסטרלי טיפוסי נעים ונוח ובעל חצר רחבת ידיים (שינוי מרענן לעומת דירת שלושת החדרים בלב רמת גן).

התחלתי לעבוד והשתלבתי במהירות למרות קשיי שפה והבדלי מנטאליות. סגנון העבודה איטי בהרבה מהארץ אך קפדני מאוד. לכל פרויקט יש לוחות זמנים ארוכים בהרבה ממה שנהוג אצילנו כמו כן לוקח זמן לתרגל לסלנג ולמבטא האוסטרלי. בקרוב אני טס מטעם העבודה לצפון היבשת על מנת לסייע בניהול הפרויקטים שם. העבודה מעניינת מאוד וכוללת התמודדות עם אתגרים הנדסיים וניהוליים כאחד.

אשתי רוני מצאה עבודה במהירות שיכולה להיכנס לספר השיאים של גינס. היא עובדת בחברה לייעוץ פיננסי והייתה עסוקה מאוד בחודשיים הראשונים בהמרת רישיונות הייעוץ הישראליים שלה לשיטה אוסטרלית. עו"ד ליסה סגלוב סייעה לנו רבות עוד בהיותינו בארץ בקבלת האישור המקצוע של רוני ככלכלנית באוסטרליה. רוני מרוצה מאוד ועובדת עם צוות חביב.

השתלבנו במועדון של שייט בסירות קייקים כ 5 אנשים בסירה ושם הכרנו חברים. מציאת חברים קשה אך אפשרית ולוקחת זמן. אנו עדיין בתהליך של התאקלמות מבחינה חברתית. 99 אחוז מהאנשים שפגשנו שכנים, אנשים בבנק, בסוכנות הרכב בסוכנות הנדל"ן וסתם אנשים טובים שמוכנים לעזור לעולים חדשים) היו חביבים מאוד והפכו את ההתאקלמות לנעימה מאוד.

כיום סיימנו תקופה של שנה עבודה בדרום מערב אוסטרליה:

עברה עלינו שנה עמוסה שרובה התאקלמות והסתגלות. האנשים במקומות העבודה חביבים מאוד ומסייעים הרבה.

במהלך השנה החלטנו לרכוש יחידת דיור בעיר בה אנו גרים לאחר שלושה חודשים של חיפוש מדוקדק מצאנו יחידה דיור ישנה במקום טוב. שוב האנשים במקום העבודה של אשתי סייעו לנו רבות בכל הפרוצדורה הקשורה לקנייה. החוקים והתקנות בנושא הנדל"ן באוסטרליה מפורטים מאוד וכמעט בלתי אפשרי לרכוש נכס ללא עזרה מעורך דין בעל רישיון אוסטרלי המכיר היטב את החוקים. ניתן בהחלט להיעזר בידע ובניסיון הרב של ליסה בנושא זה כעורכת דין באוסטרליה.

כיום לאחר שנה של עבודה באוסטרליה יש לי מספיק נקודות על מנת להגיש בקשה לתושבות קבע עבורי ועבור אשתי. ליסה מסייעת לנו רבות בתהליך זה. ואנו מרגישים כי יש לנו ייעוץ, עזרה וגב תומך מבחינה זו.

לאחר שנה אנו של חיים ועבודה באוסטרליה אנו יכולים לומר כי דברים הולכים יותר בקלות. השפה והסלנג ברורים יותר וכמו כן גם המנטליות האוסטרלית. מתחילים לסמוך עלי בעבודה יותר ויותר ואני מלווה פרויקטים גדולים הדורשים יותר אחריות.

חשוב מאוד לא לבוא למעסיקים באוסטרליה בגישה ישראלית צברית. לא לנסות להראות שאנו יודעים יותר מאחרים. כמו כן לא לנסות לשנות סדרי עבודה ולגלות עודף מוטיווציה. זהו מתכון לכישלון בעבודה באוסטרליה מפני שזה ניתפס כגסות וכאיום. השיטה לעבוד עם האוסטרליים היא על ידי השתלבות פאסיבית ולמידה. עבודה אינטנסיבית מיד בהתחלה וניסיון להוביל מיד בשלבים הראשונים של הקליטה בעבודה, הם מתכון לאי הצלחה בארגון. ניתן בהחלט לנסות ולהשפיע אך רק בשלבים הרבה יותר מאוחרים. כמו כן נימוס וכבוד חשובים מאוד והם מהווים חלק מהתרבות האוסטרלית גם במקום העבודה.

אני שומר על קשר עם המשפחה בארץ דרך הסקייפ וזהו פתרון מעולה. כמו כן המעסיקים באוסטרליה מאפשרים חופשה של שלושה שבועות בשנה כך שניתן לבקר כל שנה בארץ.

אשתי עובדת כיועצת השקעות בחברה לייעוץ פיננסי. כיום לאחר שנה היא מתחילה לעבוד באופן יותר עצמאי עם לקוחות ולקבל יותר אחריות. תהליך של קבלת רישיונות לתכנון פיננסי באוסטרליה לקח כמעט שנה. וכלל עמידה בבחינות ובהגשת עבודות. האנשים במקום העבודה סייעו רבות והיו פשוט מדהימים.

גם מבחינה חברתית כבר יותר קל נו. אנו מתחילים ליצור יותר קשרים חברתיים לאחר שעות העבודה. הנושא הזה לוקח הרבה זמן באוסטרליה ודורש סבלנות. ככול שמתאקלמים יותר כך יש יותר רצון ואנרגיה לפגוש חברים.

שיטה טובה להכיר חברים היא להצטרף למסגרות חברתיות לאחר שעות העבודה. ספורט מאוד חזק באוסטרליה ולמי שאוהב יש המון אפשרויות בנושא זה. בקרוב אני מצטרף לקבוצת רכיבה באופניים.

לסיכום עברה עלינו שנה מוצלחת עמוסת חוויות ואתגרים. החיים באוסטרליה נעימים ומעניינים ולמי שמעוניין זהו בהחלט צעד מומלץ.

דגן רוני ורון